Posts

Courgetti à la boursin

Dit recept staat in een handomdraai op tafel (letterlijk!), is mega smaakvol en ook mega voedzaam. High fat, high protein, high vitamin & minerals. Wat wil een mens nog meer?  Je hebt er de tofu cream cheese voor nodig, maar als je dat niet in huis hebt kun je tegenwoordig gelukkig veel soorten vegan kruiden roomkaas kopen. Die zit helaas wel veel hoger in koolhydraten, maar gemak mag soms wat kosten. Voor 2 porties heb je nodig:  2 el milde olijfolie 1 pakje Garden Gourmet Sensational mediterraan (of kipstuckjes, of tofu, etc) 400g courgetti 1/2 recept tofu cream cheese (of andere vegan kruiden roomkaas) Verhit de olie in een pan en bak hierin de mediterraanse wokstukjes enkele minuten. Voeg de courgetti toe en bak in 2 minuten gaar (niet te lang!). Voeg de cream cheese toe en laat smelten. Eet smakelijk!    

Salade Niçoise met vegan tonijn (Vuna)

Afbeelding
     Voor 2 porties heb je nodig: Voor de salade: 150g sperziebonen 1 potje Vuna 2 el mayonaise 100g olijven 1 avocado Kala namak / zwart zout 100g sla naar keuze Dressing: 1/2 cup extra vierge olijfolie 2 el grove mosterd 2 el rode wijnazijn 1 el citroensap 3 druppels stevia optioneel: 2 el mayonaise Kook de sperziebonen enkele minuten. Meng de Vuna met de mayonaise. Snij de olijven zo klein je wilt. Snij de avocado in plakjes, lepel uit en bestrooi met zwart zout. Doe de sla in diepe borden. Maak de dressing door alle dressing ingrediënten te kloppen en roer deze door de sla. Beleg de sla dan met alle salade ingrediënten. Eet smakelijk!  

Groningse knolselderij-mosterdsoep met ookworst

Afbeelding
Een heerlijke, dikke winterse soep die prima dient ter vervanging van erwtensoep. Volgens mijn lief smaakt deze soep bovendien net als erwtensoep - daar gaat natuurlijk ook veel knolselderij in. Variatetip: in plaats van ookworst kun je natuurlijk ook rooktofu of vegan spekjes nemen.   Voor 4-6 porties heb je nodig: 3 el milde olijfolie  2 ookworsten (vega slager heeft de minste kh) 1 ui 2 tenen knoflook 1,5 liter bouillon  2 laurierblaadjes 1 el peterselie 2 tl dille 1 tl zout 1 kleine knolselderij, schoongemaakt en in blokjes 4 el grove (Groningse) mosterd (naar smaak) 1 cup geweekte witte amandelen (of zonnebloempit/hennepzaad voor minder kh)   Bak de ookworsten in een pan  in 1 el olijfolie enkele minuten. Laat afkoelen en snij in stukjes. In een soeppan verwarm je de overige 2 el olijfolie. Fruit de ui op laag vuur, bak de knoflook een halve minuut mee en voeg dan bouillon, laurier en kruiden toe. Voeg knolselderijblokjes toe en laat 10-15 minuten koken, tot de knolselderij gaar

Tofu cream cheese

Afbeelding
Laatst was ik eens de verschillende soorten vegan cream cheese (en soortgelijken) aan het vergelijken op hun carb content, om te kijken of er wat bij zat wat geschikt is voor een snelle courgetti saus of voor bij de brrel. Er is nu immers vegan Boursin, vegan Heksnkaas, en vegan kruidenkaas van Wildwestland, oftewel de vega slager. Mijn vergelijking was zeer teleurstellend: al deze kaasjes zitten rond de 12% koolhydraten. Jeutje. Een stuk hoger dan verwacht, en volgens mij ook onnodig hoog! Niet getreurd: hier is een oplossing voor. Je hebt er wel de keukenmachine bij nodig, ja. Maar dit recept maakt zó veel, dat dat een kleine moeite is voor een heleboel genot. Geïnspireerd door de tofu cream cheese van Martine , maar deze variant is nog lager in koolhydraten door het gebruik van amandelen in plaats van cashewnoten. Per 100 gram nu 2 gram koolhydraten. En het recept maakt wel 450 gram cream cheese! Yumm.      Je hebt nodig: 250g tofu 1/2 cup amandelen, overnacht geweekt 1 tl knoflookp

Koolhydraatarme vegan vleesalternatieven

Afbeelding
Wowie, wat zijn er tegenwoordig veel vegan vleesalternatieven op de markt - en ook zoveel koolhydraatarme! Echt een geweldige ontwikkeling ten opzichte van 2 jaar terug, toen ik hier een lijstje met 'maar liefst' 5 keto proof vleesalternatieven. Ik vond het hoog tijd om het eens op een rijtje te zetten. Niet alleen handig voor jezelf, maar ook als je met/bij iemand anders gaat eten: stuur gewoon deze link door, doe er groenten en avocado, kokosolie, mayo of een andere vetbron bij en you're good to go. De lijst bevat alleen producten met maximaal 5g koolhydraten per portie, en is samengesteld aan de hand van de websites van Jumbo, Albert Heijn en Plus. Eet smakelijk! * Disclaimer : Let erop dat productsamenstelling altijd kan veranderen, en dat de informatie op supermarktwebsites niet altijd overeenkomt met die op de verpakking. Zie je iets dat niet (meer) klopt, of heb je een aanvulling? Post het hieronder! 👇   Burgers Product KH/portie Vivera plantaard