Broccoli basilicumsoep met pompoenpitten

Toen ik nog maar net vegan was, was ik nog helemaal niet zo'n held in de keuken. Ik was 18, net uit huis, had een lege voorraadkast en kende nog maar weinig goede recepten. Eén van de eerste soepen die ik maakte, was broccolisoep. Gewoon, broccoli met een pakje sojaroom en wat bouillon. Voor de crunch roerde ik er wat pompoenpitten door, van een zakje van de Xenos.

Tien jaar later is deze broccolisoep nog steeds één van mijn go to soepen, wanneer ik trek heb in een snelle, gezonde lunch. De soep heeft wel een kleine transformatie ondergaan. Zo maak ik hem tegenwoordig graag met verse gember en basilicum erdoor. Ook is de sojaroom nu vervangen door zijden tofu - dit bevat namelijk net wat meer voedingsstoffen dan Alpro cuisine, die niet veel meer dan zonnebloemolie met wat sojamelk is. Mocht zijden tofu voor jou lastig te kopen zijn, kun je natuurlijk alsnog sojaroom nemen. Of pureer een kop geweekte noten/hennepzaden mee.

Voor een hoger groentegehalte heb ik er voor dit recept ook een courgette doorheen gedaan. Dat bleek er prima bij te passen! De soep serveer ik nog steeds graag met pompoenpitten, al rooster ik die tegenwoordig eerst eventjes. Wist je al dat pompoenpitten echte eiwitbommetjes zijn? Zo is dit dan toch een echte maaltijdsoep.



Ingrediënten voor een pan vol 4 porties:
  • 2 el milde olijfolie
  • 1/2 uitje, fijngesneden
  • 1 el fijngeraspte gember
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 courgette, in kwart maantjes gesneden
  • Verse peper en zout
  • 500g broccoli, grof gesneden
  • 1 liter tuinkruidenbouillon
  • 1/2 cup (60g) pompoenpitten
  • 1 rijpe avocado, geschild
  • 1 pakje (300g) zijden tofu
  • Blaadjes van 1 basilicumplantje
  • 1/4 cup (4 el) edelgist
  • 2 el vers citroensap

Verhit de olie in een grote pan op laag vuur en fruit de ui met de gember gedurende 5 minuten, met deksel op de pan. Voeg de knoflook toe en bak een half minuutje mee. Voeg dan de courgette toe en bak enkele minuten met wat vers gemalen peper en zout, terwijl je de broccoli snijdt. Voeg broccoli en bouillon toe en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat 10 minuten koken.

Rooster ondertussen de pompoenpitten in een droge, hete koekenpan op middelhoog vuur, tot ze grotendeels bruin zijn. Zet het vuur uit en hou apart.

Zet de soep van het vuur en voeg avocado, zijden tofu, basilicum, edelgist en citroensap toe. Pureer tot een fijne soep en proef; breng eventueel nog op smaak met zout en peper. Serveer de soep met de pompoenpitten.

Dit recept kost ongeveer €6,00, dus ongeveer €1,50 per portie.

Noot:
* In plaats van zijden tofu kun je ook soja- of amandelroom nemen. Je kunt ook een cup overnacht geweekte amandelen meepureren, of geweekt hennepzaad of zonnebloempitten indien je de soep notenvrij wilt maken.
* Als je deze soep voor een gemengd gezelschap maakt, kun je er prima wat (gekookte) spaghetti doorheen roeren. Wel eten met vork en lepel!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen