Kleurrijke Pho - met vegan kip!

Omdat ik voor een Pad Thai salade Thaise basilicum nodig had, bezocht ik de Aziatische winkel. Dit gaf meteen aanleiding om een culinaire reis door Azië te maken. De Thaise basilicum wordt alleen in grote bossen verkocht, dus ik bedacht dat het handig zou zijn om nog een recept te bedenken om dit in de verwerken. Als ik dan toch in de Aziatische winkel was, kon ik meteen meer ingrediënten meenemen! Bovendien zijn veel Aziatische gerechten makkelijk koolhydraatarm te maken. Ze bevatten veel kruiden als smaakmakers, en die kun je nog steeds ruimschoots gebruiken op een ketogeen dieet.

Het tweede Aziatische gerecht werd deze Vietnamese Pho (Phở). Hoe je dit precies uitspreekt kun je mij beter niet vragen, volgens mij ongeveer als fuh. Belangrijker vind ik de inhoud: Pho is een noedelsoep met diverse groenten, kruiden en vaak ook vlees. Het wordt in Vietnam bij straatkarretjes verkocht. Helaas heb ik zelf nog niet de eer gehad om echte Pho te eten; ik ben nog nooit in Vietnam geweest en in Nederland moet je helaas goed zoeken om authentiek Vietnamees eten te vinden (zoals met alle Aziatische cuisines, overigens).

Gelukkig kun je dankzij Google de hele wereld rondreizen, en zo bekeek ik diverse recepten voor Pho tot ik zelf een recept had samengesteld waar ik tevreden mee was. Het lijkt ingewikkelder dan het is: je moet alleen even zoeken naar de juiste kruiden. Pho is juist heel makkelijk te maken, zoals iemand op een blog schreef: "If you can boil water, you can make Pho!"

Eigenlijk had ik nog gemarineerde tempeh aan de soep willen toevoegen, maar last minute besloot ik toch om de tempeh te bewaren voor wanneer ik Banh Mi (Vietnamese sandwich) wil ketonizen en om in deze soep seitan kip te gebruiken. Het recept hiervoor heb ik van Martine's website Vegetus, alle credits gaan naar haar voor dit geniale idee! Ik had dit al eerder bereid en in de vriezer bewaard, dus dan is de Pho snel klaar. Mocht je speciaal hiervoor seitan maken, kun je er ook voor kiezen om alvast wat 5-spice kruiden en sesamolie erdoor te doen.


Ingrediënten voor een grote pan met 4 porties:

Voor de bouillon:
  • 1 liter vegan kipbouillon
  • 1 liter zeewierbouillon (2 liter groentebouillon kan ook)
  • 1 gele ui, in kwarten
  • 4 teentjes knoflook, grof gesneden
  • 3 hele anijssterren
  • 3 hele kruidnagels
  • 1 tl korianderzaadjes
  • 3 cm gember, in plakjes gesneden
  • 1 stokje kaneel
  • sojasaus naar smaak*
Toppings:
  • 1 el neutrale (zonnebloem)olie
  • 1 el sesamolie
  • 1/2 tl Chinese 5-kruidenmix
  • 1 el kokosolie
  • 300g seitan kip (1/2 recept) of vegan kip van Vivera/Aldi/etc
  • 1 el sesamolie
  • Champignons of shiitakes, in plakjes
  • Zero noedels, uitgelekt en afgespoeld. Optioneel*
  • Taugé
  • (Baby) Paksoi, of broccoli/bimi
  • Pepertjes, in ringen
  • 100g pinda's, gehakt
  • Verse Thaise basilicum
  • Verse koriander & munt 
  • Limoenpartjes
  • Sriracha naar smaak
Doe alle ingrediënten voor de bouillon in een grote soeppan en breng aan de kook. Draai het vuur laag zodat het zachtjes pruttelt. Laat tenminste een uur trekken, langer is beter (dan kan het vuur ook wel even uit).

Meng de zonnebloem- en sesamolie met de Chinese 5-kruidenmix, en marineer de "kip" hier kort in. Verhit vervolgens de kokosolie in een koekenpan en bak de seitan kip hierin ongeveer 5 minuten op middelhoog vuur, tot het een goudbruin korstje heeft. Doe de seitan kip vast door de soep, of hou apart.

Verhit nog 1 el sesamolie in de pan en bak de champignons/shiitakes in 5 minuten mooi bruin.

Als die klaar zijn, kun je de Pho serveren! Neem de grootste soepkommen die je hebt en vul die tot de helft met de bouillon. Doe een dot noedels in het midden en kleed de soep vervolgens aan met de taugé, paksoi, seitan kip, champignons, pinda's, verse kruiden, limoen en sriracha. Eet smakelijk!

Noot:
* Laat de sojasaus weg voor een sojavrije variant, vervang de seitan kip door vegan kipstukjes van Aldi voor een glutenvrije versie;
* De Zero noedels zijn optioneel als je graag een vervanger van de rijstnoedels wilt. Ik gebruik zelf graag taugé en andere groenten om de noedels te vervangen, omdat die meer gezonde voedingsstoffen bevatten (jeej vitamientjes!);
* De voedingswaarden van dit recept zijn bepaald met de seitan-kip, die is mega-eiwitrijk;
* Voor dit recept heb ik de kosten niet berekend, veel te veel losse ingrediënten! Je kunt besparen door de verse kruiden bij de Turkse winkel te kopen, taugé bij de Aziatische winkel (kost daar €1.50 per kg! beat that Jumbo!), en de groenten op de markt of bij de Lidl. Dit recept is ook zeer geschikt om restjes groenten op te maken!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen