Wannabe Waldorf Salade

Vroeger dacht ik altijd dat waldorfsalade per definitie uit witlof bestaat. Dat was in hetzelfde tijdperk dat ik gruwelde van witlof, dus ik moet hier nu bekennen dat ik nog nooit een echte waldorfsalade heb gegeten. Of dit recept erbij in de buurt komt weet ik niet, dus voor de zekerheid heb ik het maar wannabe waldorfsalade genoemd. Laat je me weten hoe jij hem vindt proeven?

Tegenwoordig vind ik witlof een awesome groente, omdat het één van de weinige groenten is die helemaal wit is, en natuurlijk ook omdat het zo heerlijk weinig koolhydraten bevat. Ik gebruik het graag om hapjes te maken, dan neem ik losse blaadjes witlof, vul ze met wat tofu 'eier' salade en bestrooi met wat tuinkers. Looks fabulous!

In dit gerecht gebruik ik het grote neefje van tuinkers, waterkers, omdat witlof zo mild van smaak is dat er wel wat pittige tegenhangers bij mogen. In de dressing zit kerriepoeder omdat ik witlof en kerrie een overheerlijke combinatie vindt. Mocht dit je niet zo aanspreken, kun je de kerrie weglaten en wat meer edelgist en miso gebruiken.



Voor 4 porties heb je nodig:
  • 1/4 cup cashewnoten
  • 1/4 cup zonnebloempitten
  • 1 cup water
  • 2 el(verse) citroensap
  • 1 el neutrale (olijf)olie
  • 1 tl mosterd
  • 1 tl witte miso*
  • 1 teentje knoflook
  • 1 tl kerriepoeder of garam masala
  • 1/2 tl zout
  • 1/4 tl cayennepeper
  • 1 cup (115g) walnoten, in stukjes/gehakt
  • 500g witlof, schoongemaakt (lelijke blaadjes weg, bitter hart eruit) en fijngesneden
  • 75 g rucola
  • 4 stengels bleekselderij, in reepjes gehakt
  • 1 zakje waterkers, of 1 doosje tuinkers
  • 1 cup (125g) diepvries cranberry's, ontdooid
  • 1/2 bosje verse peterselie, fijngehakt
Doe de cashewnoten en zonnebloempitten met het water in de staafmixerkom en laat minimaal 2 uur weken (liefst overnacht). Pureer ze vervolgens samen met het citroensap, olie, mosterd, miso, knoflook, kerrie, zout en peper tot een romige dressing. Voeg eventueel wat extra water toe als je een dunnere dressing wilt, en proef of je nog wilt bijkruiden.

In een kleine koekenpan bij rooster je de walnoten op middelhoog vuur gedurende ongeveer 10 minuten.

Meng in de witlof, waterkers, rucola, bleekselderij en peterselie in een grote saladekom. Als je de salade nu aan 4 gasten serveert, kun je ook de cranberry's, dressing en walnoten direct toevoegen. Mocht je - net als ik - de salade 4 achtereenvolgende dagen als lunch eten, kun je deze beter apart bewaren en vlak voor het eten toevoegen.

Het hele recept kost circa €9,20, per portie €2,30.

Noot:
* Je kunt ook 1/2 cup amandelen gebruiken i.p.v. de cashewnoten & zonnebloempitten. Eén portie bevat dan 10g koolhydraten ipv 12g.
* Vervang de miso door 1 el edelgist en 1 tl mosterd voor een sojavrije versie.
* Laat de olie weg voor een whole foods, plant-based versie.
* Wil je meer eiwit eten? Voeg dan wat krokant gebakken tempehreepjes toe. Je kunt ook zijden tofu door de dressing blenderen, of (mijn favoriet): wat tofu-'eier'-salade aan de salade toevoegen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen