Thaise pompoensoep met pindakaas

We zijn hier thuis de vriezer aan het leeg eten om hem binnenkort te ontdooien, nu het nog lekker koud is buiten en we dan veel op het balkon koud kunnen houden. Zo kwam ik erachter dat ongeveer de helft van mijn laatje in de vriezer, bezet werd door pompoenblokjes die ik over had van toen ik maar een kwart pompoen nodig had voor een recept. Ik besloot de pompoen te verwerken in een soep, want daar gaat altijd zo lekker veel in!

Nog een blik in mijn voorraadkaast (die ik eigenlijk ook wat leger wil hebben, ik ben een ras hamster ;-) ) besloot ik er kokosmelk en straw mushrooms aan toe te voegen. Dit is een bijzonder soort paddenstoel in blik, die erg lekker is in Aziatische gerechten - ik kocht het dan ook in de toko.

Zo werd deze Thaise pompoensoep geboren! In Thailand koken ze vaak met pompoen, maar op de één of andere manier denk ik nooit aan Thaise opties als ik weer zo'n prachtige pompoen in de kast heb liggen. Gelukkig kwam het nu wel in me op, want deze soep is hartstikke lekker - met een beetje zuur, een beetje zout, een beetje zoet en een beetje hartig, zoals je van de Thaise keuken gewend bent.



Ingrediënten voor 4 porties:
  • 2 el kokosolie (mag extra virgine zijn) *
  • 1 klein uitje, fijngesneden
  • 2 el geraspte gember
  • 1 of 2 rode pepertjes (naar smaak)
  • 1 el gehakte citroengras (uit potje)
  • 1 tl gemalen laos
  • 1 tl gemalen komijn
  • 1 tl gemalen koriander
  • 500g oranje pompoen, in blokjes
  • 1 blik (400 mL) kokosmelk (fair trade)
  • 750 mL groentebouillon
  • optioneel: 3 limoenblaadjes
  • 1 laurierblad
  • 100 g pindakaas (evt. crunchy) *
  • 3 el (verse) limoensap
  • 1 blik straw mushrooms, of verse paddenstoelen
  • optioneel: verse koriander, limoenschijfjes

Verwarm een soeppan en voeg de olie toe. Als deze warm is, fruit je de ui, gember en peper op laag vuur gedurende 5-10 minuten, met de deksel op de pan. Roer citroengras, laos, komijn en koriander erdoor. Voeg dan pompoen, kokosmelk, bouillon, limoen- en laurierblad toe en breng aan de kook. Laat gedurende 10 minuten zachtjes pruttelen.

Vis de blaadjes eruit, voeg het limoensap toe en zet de staafmixer in de soep. Pureer tot een gladde soep en voeg dan de paddenstoelen toe. Serveer met koriander en limoen.



Dit recept kost in totaal circa € 5,25, dus €1,31 per portie.

Noot:
* Voor een whole food, plant-based versie laat je de olie weg en sauteer je de ui, gember en peper in een scheutje groentebouillon.
* Laat de pindakaas weg voor een notenvrije versie, en voeg eventueel wat pompoenpitten toe.

* Wil je meer koolhydraten eten? Kook dan een kopje rode linzen samen met een extra kop groentebouillon mee, voor een dikkere soep (die ook wat meer eiwitten bevat).
* Je kunt hier ook andere knolgroenten in verwerken, zoals koolraap, maar dan zou ik maar de helft van de pompoen vervangen (omdat pompoen gewoon zoveel lekkerder is dan koolraap).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen