Vegan keto bobotie

Ben jij ook opgegroeid met bobotie uit een Knorr-pakje? Dit was één van de gerechten die mijn vader ons vroegâh wel eens voorschotelde. Dankzij de befaamde wereldgerechten-pakjes leek het alsof hij een grote ster in de keuken was, én ik heb als kind al veel verschillende smaken leren kennen. Denk aan moussaka en Italiaanse bloemkool. Van dat laatste ontdekte ik pas veel later dat dit een zelfverzonnen gerecht was om ons als kinderen meer groenten te laten eten... het heeft in elk geval gewerkt!

Bobotie is een traditioneel Zuid-Afrikaans gerecht met vlees en ei. Ik kan niet zeggen dat ik er veel over weet, aangezien ik het land nog nooit heb bezocht en ook nog nooit een Zuid-Afrikaans restaurant in Nederland heb gezien (or anywhere else, eigenlijk). Maar ik had een vermoeden dat het wel te veganizen moest zijn, en dat bleek te kloppen!

Onderstaand recept heb ik mijn huisgenoten voorgeschoteld en is door iedereen ruimschoots goed gekeurd. Het is gebaseerd op dit recept (als de website op .co.za eindigt, moet het goed zijn toch?), maar dan een beetje aangepast zodat het minder koolhydraten en meer vetten bevat. Zo heb ik voor de bodem tvp-gehakt gebruikt, en door het "ei"-laagje een cup zonnebloempitten mee gepureerd. Je kunt ook gewoon 2 pakjes vega-gehakt uit de winkel nemen, dat is wat duurder maar wel weer (flink) lager in koolhydraten. Door de "vlees"-vulling kun je diverse groenten doen; ik nam paprika, champignons en bleekselderij omdat ik dat nog in huis had. Ik ben benieuwd wat voor groenten jij erdoor doet!



Voor 4 porties heb je nodig:
Voor de ei-laag:
  • 1 cup (140g) zonnebloempitten, 2 uur geweekt in water
  • 1 pakje (300g) zijden tofu
  • 1/2 cup (125 mL) water
  • 1 tl mosterd
  • 1/2 tl kala namak / zwart zout
  • 1/2 tl kurkuma/geelwortel
Voor de vulling: 
  • 2 el milde olijfolie
  • 2 pakjes vegan gehakt
  • 400g champignons, in schijfjes of kwarten
  • 2 paprika's, in reepjes
  • 1/2 bleekselderij, in reepjes
  • 2 el paprikapoeder
  • 1 el gemalen komijn
  • 1 el gemalen koriander
  • 1 el kaneel
  • 1 el gemalen gember
  • 1 tl kerrie of garam masala
  • 1 tl gemengde kruiden (bv 1/2 tl tijm en 1/2 tl oregano)
  • 1/2 tl zout (naar smaak)
  • 1/4 tl cayennepeper (naar smaak)
  • 3 el tomatenpuree
  • 2 cups (500 mL) water

Maak eerst het eimengsel door alle ingrediënten hiervoor te pureren tot het glad en egaal is.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Verhit de olijfolie in een ruime pan (soeppan of wok) en bak hierin eerst het gehakt enkele minuten. Voeg dan de champignon, paprika en bleekselderij toe en bak 5-10 minuten, tot de champignon mooi bruin is. Voeg vervolgens alle overige ingrediënten toe. Roer goed door zodat de tomatenpuree goed oplost en laat 5 minuten zachtjes pruttelen.

Doe de groentevulling in een ruime ovenschaal en bedek dit met de ei-laag. Bak ongeveer 40 minuten, totdat de bovenkant goud-bruin is. Eet smakelijk!

 

Noot:

  • In plaats van de zonnebloempitten kun je ook geweekte amandelen, hennepzaad of een mix van dit alles gebruiken. Als het in totaal maar 1 cup is. Ik kies graag zonnebloempitten want die zijn zo lekker betaalbaar!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen