Winterse koolsalade met tempeh bacon

Deze salade is geïnspireerd op een recept uit Salad Samurai, wat op diens beurt weer een saladeversie is van de in Amerika bekende "Sandwich Reuben". Dat is een broodje met rode kool, zuurkool en vermoedelijk bacon of ham, aangezien er in deze salade tempeh bacon gaat. Als je nu afhaakt vanwege die zuurkool, kom terug!

Tot ik deze salade maakte was ik fervent zuurkoolhater. Ik was er altijd trots op dat ik alle groente lust, behalve bleekselderij en zuurkool. (Want: jak.) Bij wijze van goed voornemen wou ik deze salade toch graag uitproberen vorige winter. Probleem is echter dat ik al begin te kokhalzen als ik een pakje zuurkool openmaak. De oplossing? Ik vroeg mijn huisgenoot of zij de zuurkool voor me wou openmaken, in een vergiet mikken en afspoelen, terwijl ik ver weg bleef uit de keuken.

Het was een succes: de salade bleek erg lekker en ik kon langzaam wennen aan de smaak. De eerste keer at ik deze salade met een half pakje zuurkool op het hele recept, maar  inmiddels gaat er een volle pond zuurkool in. En waarom ook niet? Door de fermentatie is zuurkool hartstikke gezond en ook nog eens heel laag in koolhydraten - die zijn namelijk grotendeels verteerd in het fermentatieproces. En dan is het ook nog eens hartstikke goedkoop! De prijs is dan ook geen reden om deze salade niet te maken.

Mocht je het boek Salad Samurai nog niet in huis hebben, ik kan van harte aanraden om hem te  bestellen! De recepten zijn een waar genot voor je smaakpapillen en het boek heeft maar 1 nadeel: hierna wil je nooit meer ergens een salade bestellen (okee, en sommige recepten vergen best wat bereidingstijd). Veel van de recepten zijn makkelijk te ketonizen en je zal voortaan hunkeren naar salade in plaats van junk food! Ik heb het boek nu 5 jaar en maak er nog elke week een recept uit, om als lunch mee te nemen.



Voor 4 porties heb je nodig:
Voor de tempeh:
  • 400g tempeh, in blokjes gesneden
  • 3 el tamari (of andere sojasaus)
  • 2 el tomatenpuree
  • 1 el milde olijfolie
  • 1 el (appelcider)azijn
  • 1 tl liquid smoke
  • 1/4 tl neutrale stevia
 Voor de dressing:
  • 100g zonnebloempitten, minimaal 2 uur geweekt in heet water (bij voorkeur overnacht)
  • 1 cup (250 mL) water
  • 2 el tomatenpuree
  • 1 el milde olijfolie
  • 2 tl miso
  • 1 tl mosterd
  • 1/2 tl sriracha, tabasco of andere hete saus
  • 1 gegrilde paprika (uit pot), grof gesneden
  • paar el vocht uit de paprikapot
Voor de rest:
  • 800g rode kool, fijngesneden of door de keukenmachine gehaald
  • 500g zuurkool
  • 8 augurken, in blokjes
  • 2 avocado's, in blokjes
Marineer de tempeh voor: meng tamari, tomatenpuree, olijfolie, azijn, liquid smoke en stevia met een vork in een tupperware bakje. Doe de tempehblokjes hierin en marineer tenminste 1 uur terwijl je af en toe het bakje doorschudt - of zet de avond van te voren in de koelkast.

Maak de dressing: giet de zonnebloempitten af, doe alle ingrediënten in blender of staafmixer en pureer fijn. Bewaar in een fles (bv. lege pastasaus/dressingfles) en meng eventueel na een paar dagen extra water erdoor. De dressing blijft 5 dagen goed.

Bak de tempeh: Verwarm de oven voor op 180 graden, bekleed een bakplaat met bakpapier en bak de tempeh ongeveer 30 minuten, keer halverwege om met een spatel. De tempeh blijft enkele dagen goed in de koelkast.

Bereid de salade: Shred de rode kool in de keukenmachine op een grove stand, of snij handmatig in fijn. Roer de zuurkool en dressing erdoor, voeg tempeh, augurk en avocado toe en serveer!



Dit recept kost €7,36 in totaal, dus €1,84 per portie. Zonder avocado kost de salade €1,34 per portie; ze bevat dan 441 kcal, 24g vet, 22g kh en 28g eiwit.

Tips:
  • Als je de salade zoals ik meerdere dagen als lunch wilt eten, hou dan alle ingredienten in aparte bakjes - en sluit vooral het zuurkoolbakje goed af ;-) Je kunt evt. de rode kool per helft shredden (dus na 2 dagen de andere helft), dan blijft het langer vers.
  • Wil je extra crunch in je salade? Voeg pompoenpitten toe!
  • Ipv. zonnebloempitten kun je ook hennepzaad of witte amandelen gebruiken in de dressing. Zonnebloempitten zijn het goedkoopst, maar hennepzaad en amandelen zijn lager in koolhydraten (al scheelt dat uiteindelijk maar 1g kh per portie).
  • Budget tips: Het is het goedkoopst om zelf een rode kool te snijden; met voorgesneden rode kool tikt dit recept snel aan. Tempeh is het goedkoopst bij de toko (of Amazing Oriental), avocado's haal je het best op de markt. Zie hier meer inkooptips.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen