Blauwe bes & munt milkshake

Knock knock, ik ben er weer hoor! Duizend maal excuses voor de langdurige afwezigheid enzo, maar soms haalt het leven je even in, weetjewel. Om met de billen bloot te gaan: ik ben 15 kilo zwaarder dan sinds mijn laatste milkshake post hier, en ik heb er zojuist een begin aan gemaakt om daar iets aan te doen door weer netjes ketogeen te eten. Aangezien het hier nog altijd 30 graden is heerst er hier in huis nog een ovenverbod, en wat is er nou eigenlijk een betere manier om weer in vetverbranding te komen dan met een dikke vette milkshake?

Okee, zo dik is deze milkshake niet, maar hij is wel vet. Zowel vet lekker, als gewoon, high fat, keto-proof. En je kunt hem uiteraard zo dik maken als je wilt. Ik ben altijd al een sucker geweest voor de combinatie van blauwe bessen & munt, maar misschien moet jij nog ontdekken of het ook jouw ding is. Ik help je er graag bij, dit recept móet je proberen!

Helaas zijn blauwe bessen wel een stuk hoger in koolhydraten dan andere bessen, dus je kunt bijvoorbeeld ook bramen nemen. (De shake heeft dan 10g ipv 17g koolhydraten.) Mocht je dat proberen, hoor ik graag of het te pruimen bessen was!

Voor mij was deze shake een tussendoortje zodat ik mijn gedachten weer beter kon horen dan mijn maag, maar je kunt deze shake ook als ontbijt drinken natuurlijk - als je het niet zoals ik hárd nodig hebt om op eten te kauwen om je brein te wekken in de ochtend. Ik zou er voor een maaltijdshake wat meer eiwit en vet aan toevoegen, zoals onderaan in de voetnoot vermeld.



Let op (ho stop dit moet je echt eerst even lezen!): In dit recept gebruik ik het vocht van een gekoeld blik kokosmelk. Dit werkt alleen met echte kokosmelk zoals die van Fair Trade Original. Zet die minstens een dag van te voren in de koelkast, zodat het kokosvet van het kokoswater scheidt. Van dat vet kun je heerlijke slagroom maken, voor op keto pannenkoekjes of wafels; het vocht is perfect voor milkshakes. Eigenlijk kun je dus het beste gewoon altijd een blik kokosmelk in de koelkast hebben staan.


Voor 1 shake heb je nodig:
  • 100 g bevroren blauwe bessen
  • 10 blaadjes verse munt
  • Vocht uit 1 blik (400mL) gekoelde kokosmelk
  • Sap van 1 limoen
  • 75 mL ijskoud water
  • 1/2 scoop vanille proteïnepoeder - of naar keuze
  • Optioneel: ijsblokjes
Doe alle ingrediënten in de blender en pureer tot een heerlijke milkshake. Smakelijk!



Noot:
  • Met bramen ipv bessen bevat de shake 10g ipv 17g koolhydraten;
  • Maak je deze shake als ontbijt? Gebruik dan een hele scoop proteïne en voeg 1 el MCT olie toe, of pureer een halve avocado mee;
  • Ten slotte: volgens mij is dit recept geschikt voor alle mogelijke allergieën en dieetwensen, van halal tot koosjer en alles ertussen in. Hoera!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen