Geroosterde venkeldip

Venkel vind ik altijd een beetje een lastige groente. Ik vind de zachte smaak erg lekker, maar ik heb nog steeds geen go to-venkelrecepten ontdekt. Rond de kerstdagen kwam daar echter verandering in, toen ik bij een vriendin de extreem vervelende taak had om overgebleven feesthapjes op te eten. Daar proefde ik voor het eerst van mijn leven een dip van gepureerde geroosterde venkel. En dat was me toch lekker!

Daarom deel ik vandaag de geketonizede versie van het recept met jullie. Een geroosterde venkeldip klinkt misschien intimiderend, maar het is echt verre van lastig en zal toch veel indruk wekken op je gasten. Het lastigste aan dit gerecht is het geduld wat je nodig hebt terwijl de venkel in de oven lekker geroosterd wordt. Je kunt ondertussen vast alle dipgroenten snijden, of andere feestvoorbereidingen treffen natuurlijk. 

(Noot: Voor de foto gebruikte ik komkommer en wortel, want dat laatste had ik nog in huis. Door het hoge suikergehalte is wortel niet de slimste keuze op een ketogeen dieet. Dan kun je beter andere dipgroenten eten, zoals komkommer, schijfjes radijs of paprika repen.)

Voor een flinke pot vol heb je nodig:
  • 1 venkelbol, kleingesneden
  • 1 kleine ui, fijngesneden
  • 2 tenen knoflook
  • 3 el milde olijfolie
  • 1 tl zout
  • Versgemalen peper naar smaak
  • 1 pakje (300g) zijden tofu
  • Rasp en sap van 1 citroen
  •  1 el appelciderazijn
Verhit de oven voor op 180 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Meng hierop de venkel met de ui, geperste knoflook, olijfolie, zout en peper en rooster gedurende ca. 40 minuten.

Doe dit vervolgens met alle overige ingrediënten in de staafmixerkom en pureer tot een gladde dip. Serveer met dipgroenten zoals komkommer, paprikarepen, plakjes radijs, of tempeh chips!


Tips:
  • Serveer de dip als lunch op een koolhydraatarme wrap, eventueel met tempeh in een venkelzaad marinade.
  • Wanneer je kookt voor mensen met een soja-allergie, kun je ook geweekte zonnebloempitten gebruiken ipv de zijden tofu. Neem dan 1 cup (140g) zonnebloempitten en week deze minimaal 1 uur, liefst overnacht. Pureer ook ca. 1 cup (240 mL) water mee, even inschatten ;-)

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen