Mexicaanse okara burgers

Mijn blog staat vol maaltijdsalades en groentesoepen, maar soms heb ik toch zin om mijn tanden in een stevige burger te zetten. Er zijn kant-en-klare opties met redelijk beperkt kh-gehalte (zoals deze 100% plantaardige burger van Albert Heijn, 6.5g kh per stuk), maar dan zit je wel met plastic opgezadeld. Ik had toevallig een berg okara over van een sojamelkmarathon, zag een goed burgerrecept in mijn nieuwe bijbel Vegan Keto, en dacht: waarom niet?

Dat bleek een goede gedachte, want de burgers werden erg geslaagd. Ik heb er wel wat meer smaakmakers aan toegevoegd dan in het oorspronkelijke recept, want okara is nou eenmaal niet zo smaakvol. Je kunt zelf kiezen om meer of minder chipotle/tomatenpasta toe te voegen, afhankelijk van hoe pittig je de burgers wilt. Gemalen chiazaad blijkt een perfecte burgerbinder te zijn, dit ga ik zeker vaker maken!

In het boek staat trouwens ook een recept voor keto broodjes, waarop je deze burgers zou kunnen serveren. Ik had zelf geen zin meer om te koken en kon nog wel wat groenten gebruiken, dus ik hield het bij een simpele sla wrap. Altijd makkelijk!

Lettuce wrap!

Voor 4 grote of 8 kleinere burgers heb je nodig:
  • 300g okara, (zwarte) sojabonen of lupinebonen
  • 1/4 cup (4 el) chiazaad, gemalen (of lijnzaad)
  • 2 el chipotle, smoked sriracha, sambal etc
  • 2 el tomatenpuree
  • 2 tl komijn
  • 1 tl knoflookpoeder
  • 1 tl uienpoeder
  • 1 tl zout
  • Olie om in te bakken

Meng alle ingrediënten in een kom en vorm er 4 burgers van. Verwarm wat olie in een pan en bak de burgers enkele minuten aan beide kanten, tot ze mooi bruin zijn.

Serveer in een sla wrap (van andijvie, kool of ijsbergsla) of low carb wrap, met augurk, ingemaakte paprika, tomaat, vegan kaas en suikervrije barbecuesaus.

Tips:
  • Varieer met de kruiden al naar gelang je trek hebt. Je kunt bv. een meer Spaanse smaak aan de burgers geven door gerookte paprikapoeder en rozemarijn te gebruiken, en ze te serveren met olijven erop.
  • Je kunt de broodjes ook serveren op zelfgebakken koolhydraatarme pitabroodjes.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen