Vegan keto "havermout" pap

"Sleep is like a time machine to breakfast." Eens? Ik ben zelf in elk geval dol op ontbijt, en kan hier vaak 's avonds al naar uit kijken. Vroeger at ik graag havermoutpap als ontbijt, vooral op van die ijskoude winterse ochtenden waarop de ijsbloemen op het raam stonden. Dit ging zelfs zo ver, dat ik voor de VeganChallenge een scala aan havermoutrecepten heb ontwikkeld! Het is dan ook een heel veelzijdig product.

Sinds ik ketogeen ben gaan eten, staat havermout niet meer op het menu. Ik maak het nog wel regelmatig voor mijn lief, terwijl ik dan zelf mijn soja yoghurt met zaden granola opschep. Op die momenten heb ik ook nog wel eens deze zemelenpap voor mijzelf gemaakt. Het is een fijn alternatief voor havermout, maar ik heb lang niet altijd alle verschillende ingrediënten in huis.

De oplossing diende zich op een totaal onverwacht moment aan: tijdens een poging tot keto pudding. Een buddy in mijn vegan keto FB groep deelde een recept, en ik besloot ermee te experimenteren. Hoewel er bij mij totaal geen pudding uit kwam, zag ik meteen de potentie van dit recept: het leek onwijs op good ol' havermoutpap!

Zo bedacht, zo gedaan: ik verwarmde het op, voegde pindakaas toe (want wat is havermout zonder pindakaas?) en serveerde. Het was ouderwets genieten! Als je deze psyllium pap 's avonds al klaar zet in de koelkast, hoef je hem 's ochtends alleen nog maar op te warmen.

Let wel op: psyllium barst van de vezels, dus drink goed bij dit ontbijt. Hallo soja latte! Je koopt psyllium trouwens bij biologische winkels, zoals hier. Het wordt vaak in vegan keto bakrecepten gebruikt, omdat het zo goed bindt. Zo gebruikte ik het laatst toen ik deze koolhydraatarme empanadas maakte.

Anyway, ik ben nu al langer aan het kletsen dan dat het duurt om deze pap te maken. Genoeg gekletst! Ik hoop dat jij deze pap net zo lekker vindt als ik!



Voor 1 portie heb je nodig:
  • 1 cup (250 mL) ongezoete soja- of amandelmelk
  • 1 el psylliumvezel
  • Paar druppels vanille stevia (naar smaak)
  • 2 el crunchy pindakaas (of amandel- of zonnebloempitpasta)
  • 1 el gemalen lijnzaad
  • Kaneel
Doe de melk in een kommetje en roer de psylliumvezels erdoor heen. Laat dit een uurtje staan, of beter nog: zet overnacht in de koelkast. Roer vervolgens de stevia en pindakaas erdoor en verwarm ongeveer 2.5 minuut in de magnetron (of in een pannetje, als je die niet hebt - let wel op aanbranden). Roer vlak voor serveren de lijnzaad eraan toe en bestrooi met wat kaneel. Eet smakelijk!


Deze pap kost € 0,85 per portie; een fijn low budget ontbijt dus!

Noot:
  • Je kunt deze pap met elke plantaardige melk maken die je maar wilt, maar alleen ongezoete soja- en amandelmelk zijn koolhydraatarm. 
  • De pindakaas kan je ook weglaten, maar je zou de bite wel ontzettend missen. Er zitten dan ook niet zoveel voedingsstoffen in het recept (lees: maar 150 kcal). Voor een notenvrije variant kun je zonnebloempasta gebruiken.

Reacties

  1. Heb het 2 keer geprobeerd maar het leek wel behangplaksel. Een vreemd slijmerig geheel. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen