Posts

Een ode aan Tasty Basics

Afbeelding
Voor ik van wal steek, wil ik eerst even benadrukken: dit is absoluut geen gesponsorde post . Net zoals mijn overzicht van koolhydrarme vleesopvolgers oprecht vanuit mijzelf kwam. Ik ben gewoon een zéér tevreden Tasty Basics consument en deel mijn liefde graag met jullie zodat jullie er ook van kunnen genieten, en omdat ik natuurlijk hoop dat ze nog heel lang in de schappen blijven. Tasty Basics, wazda? Tasty Basics is een lijn van koolhydraat-arme producten die je leven een stuk makkelijker maken, en ook lekkerder, kan ik zeggen. Zo hebben ze producten als crackers en muesli, waarmee je kh-arme ontbijt of lunch een stuk makkelijker worden. Kijk maar eens op de website ! Je koopt deze producten gewoon bij de supermarkt, al is de Albert Heijn beter gesorteerd dan de Jumbo (en alsnog verschilt het sterk per filiaal). Zelf vind ik het ontbijt het grootste struikelblok bij kh-arme voeding, dus dit is een handig steuntje in de rug! Hoewel ik thuis natuurlijk meestal mijn zaden granola eet

Vegan keto sushi bowl

Afbeelding
Ik ben enorm dol op sushi, maar raak buiten westen in een carb coma als ik het met rijst maak. Daarom eet ik het graag met bloemkoolrijst, waarvoor ik het recept al eerder deelde.  Toch heb ik niet altijd zin in de klus van sushi rollen draaien. Enter sushi bowl! Net als met sushi rollen kun je helemaal losgaan qua koolhydraatarme toppings, zoals groenten, gebakken rooktofu en wasabi mayonaise. Top het af met kleingeknipte nori reepjes en je hebt in 10 minuten je een echte sushi lunch op tafel staan. Wel met tamari serveren natuurlijk! Hieronder heb ik enkele suggesties gedaan voor ingrediënten om de bowl aan te kleden. Welke toppings zou jij kiezen? Ik ben benieuwd!     Ingrediënten naar keuze: bloemkoolrijst met rijstazijn eiwitbron: gebakken rooktofu, vegan tonijn, edamame boontjes groenten: paprika, komkommer, wortel, mango, in sojasaus/sesamolie gebakken paddenstoelen toppings: avocado, nori snippers, sesamzaadjes sausjes: sojasaus (tamari!), wasabi mayonaise Stoom de bloemkoolri

Vegan keto taco bowl met guacamole dressing

Afbeelding
Ik ben dol op taco's. Hard shells en zachte wraps, kom maar hier! Hoewel je natuurlijk koolhydraatarme wraps kunt bestellen, zijn die toch behoorlijk aan de prijs. Je kunt dit probleem oplossen door bladen ijsbergsla te gebruiken als wrap. Of je kunt het serveren in salade vorm, zoals met deze bowl. Vandaag heb ik het simpel gehouden en mijn bowl aangekleed met verse salsa en gehakt met paprika. Ik ben namelijk dol op gebakken groene paprika in Mexicaanse gerechten (en die groene bevatten natuurlijk ook minder koolhydraten). Je kunt echter ook prima rauwe paprika serveren natuurlijk! De guacamole dressing is niets meer dan je standaard ingrediënten, aangelegd met water. Yum! Vanuit de VS zie ik mensen vaak zwarte sojaboontjes toevoegen aan Mexicaanse keto gerechten, in plaats van good old zwarte boontjes, maar helaas heb ik die nog nooit gezien in Nederland. Mocht jij ze spotten, laat vooral horen waar dat was! Voor 2 porties heb je nodig: Voor het gehakt: 1-2 eetlepels olijfolie k

Romige saladedressing - de basis

Afbeelding
Ik ben dol op salades - het liefst eet ik er elke dag één voor de lunch. Dan heb ik het echter niet over ijsbergsla met een tomaatje en wat komkommer. Nee nee. In mijn salades gaan diverse soorten bladgroenten, gegrilde groenten, geroosterde nootjes, gemarineerde tofu of seitan, en liefst een romige dressing.  Zo'n dressing moet je wel zelf in elkaar flanzen - maar dat is makkelijker dan je denkt! Daarom deel ik vandaag mijn go to recept. De basis bestaat altijd uit een soort noot, zaad of pit - en die kun je ook combineren. Ik neem bijvoorbeeld een halve cup zonnebloempitten. Die week je dan minstens een uur (kun je de avond van te voren in de koelkast zetten). Doe dit in de blender of staamixerkom en vul het aan met ongeveer een cup water. Hierna "bouw" je de dressing op, door er van alle smaken iets aan toe te voegen. Denk aan zuur (citroen- of limoensap, of azijn), zoet (wat stevia druppels), zout, umami (miso, tomatenpuree) en iets pittigs. Afhankelijk van het recep

Courgetti à la boursin

Dit recept staat in een handomdraai op tafel (letterlijk!), is mega smaakvol en ook mega voedzaam. High fat, high protein, high vitamin & minerals. Wat wil een mens nog meer?  Je hebt er de tofu cream cheese voor nodig, maar als je dat niet in huis hebt kun je tegenwoordig gelukkig veel soorten vegan kruiden roomkaas kopen. Die zit helaas wel veel hoger in koolhydraten, maar gemak mag soms wat kosten. Voor 2 porties heb je nodig:  2 el milde olijfolie 1 pakje Garden Gourmet Sensational mediterraan (of kipstuckjes, of tofu, etc) 400g courgetti 1/2 recept tofu cream cheese (of andere vegan kruiden roomkaas) Verhit de olie in een pan en bak hierin de mediterraanse wokstukjes enkele minuten. Voeg de courgetti toe en bak in 2 minuten gaar (niet te lang!). Voeg de cream cheese toe en laat smelten. Eet smakelijk!