De basis voor een romige salade dressing

Ik ben dol op salades - het liefst eet ik er elke dag één voor de lunch. Dan heb ik het echter niet over ijsbergsla met een tomaatje en wat komkommer. Nee nee. In mijn salades gaan diverse soorten bladgroenten, gegrilde groenten, geroosterde nootjes, gemarineerde tofu of seitan, en liefst een romige dressing. 

Zo'n dressing moet je wel zelf in elkaar flanzen - maar dat is makkelijker dan je denkt! Daarom deel ik vandaag mijn go to recept.

Voor de romige basis heb je 1/2 cup noten, pitten of zaden nodig. Dit kan zijn:

  • hennepzaad 4 gram koolhydraten
  • pompoenpitten voor een groene dressing - 5 gram koolhydraten
  • witte amandelen - 6 gram koolhydraten
  • zonnebloempitten 8 gram koolhydraten

Deze laat je minimaal 1 uur weken in een schaaltje water (amandelen overnacht), waarna je ze met minimaal 1/2 cup (125 milliliter) water pureert in de blender/staafmixer . Zoals je ziet verschilt het aantal koolhydraten per soort, maar de prijs, smaak en micronutriënten ook, dus het is maar net waar je die dag zin in hebt.

 

Hierna "bouw" je de dressing op, door er van alle smaken iets aan toe te voegen, net wat je lekker vindt. Dat komt neer op:

  • Zuur (citroen- of limoensap, of azijn)
  • Zout (keukenzout, of zongedroogde tomaat of olijven)
  • Umami (mosterd, miso, edelgist, uienpoeder, tomatenpuree, gedroogde tomaat)
  • Pittig (chilipoeder, ingelegde peperkorrels, pittige mosterd, diverse soorten gedroogde peper)
  • Zoet (wat stevia druppels, naar smaak)
  • Afhankelijk van het recept voeg je er kruiden of specerijen aan toe. Wat dacht je bijvoorbeeld van een wasabi dressing op een sushi salade? Gerookte paprika dressing op je Mexicaanse bowl? Je fantasie is the limit!

 

Probeer bijvoorbeeld eens deze rode koolsalade met barbecue tempeh

Hieronder een overzicht van hoeveel koolhydraten elk soort noten/zaden bevat; al ontloopt het elkaar niet veel als je bedenkt dat één dressingrecept genoeg is voor 4 porties.

Per halve cup:

  • Hennepzaad: 3.7 gram koolhydraten
  • Pompoenpitten: 4.7 gram koolhydraten
  • Amandelen: 5.7 gram koolhydraten
  • Zonnebloempitten: 8 gram koolhydraten

Ook wil ik cashewnoten even benoemen, omdat die in kookboeken vaak de basis vormen van dit soort roomrecepten. Ze bevatten echter maar liefst 17.4 gram koolhydraten per halve cup. Dit raad ik dus zeker af om te gebruiken. In recepten vervang ik cashewnoten altijd door (witte) amandelen.

Tot slot een tip voor als je haast hebt: je kunt bovenstaande trucjes ook gebruiken met mayonaise als basis, in plaats van noten, pitten of zaden. Daarmee ben je supersnel klaar en heb je nauwelijks koolhydraten in je dressing, al heb je dan ook een stuk minder micronutriënten. Of wat dacht je van deze supersnelle dressing op basis van tahin?

Wat is jouw favoriete dressingrecept?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen