Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen

Pindakaas. Wie houdt er niet van? Ik ben er altijd al dol op geweest, en sinds ik koolhydraatarm eet staat het nog vaker op het menu. Bijvoorbeeld in een rijke gado gado saus. Maar pindakaas is niet alleen lekker in warme gerechten, het is ook heerlijk om van te snoepen! Van Martine kende ik al een recept voor fudge waar flink wat pindakaas in gaat, waar ik wel eens een stukje van snoep 's avonds laat. Ik slaap altijd heerlijk als ik vlak voor het slapen gaan nog iets vets neem!

Toen ik een recept voor No Bake Peanut Butter Bars tegen kwam op de blog van Joyce, wist ik meteen: deze zou repen ik gaan ketonizen. En dat was niet zo heel lastig! Pindakaas is gelukkig al relatief laag in koolhydraten, al moet je wel oppassen dat je er niet te veel van eet - en dat gaat zo makkelijk!

Deze repen bevatten al aardig wat eiwit (14 gram per stuk), maar je zou eventueel ook het kokosmeel kunnen vervangen door proteïnepoeder (zoals erwtenproteïne) om het eiwitgehalte op te krikken.

Hoewel ik deze repen zelf liever 's avonds laat zou eten, kun je dit ook prima als snel ontbijt eten. Om meer voedingsstoffen toe te voegen zou ik dan flink wat hennepzaad door de pindakaas-laag roeren.



Ingrediënten voor 8 porties:
  • 70g kokosolie
  • 1/4 cup (30g) cacaopoeder
  • flink wat vanille stevia, naar smaak
  • 125g pindakaas
  • 250g crunchy pindakaas
  • 1/2 cup (125 mL) ongezoete soja/amandelmelk
  • Beetje vanille stevia
  • snuf zout
  • 35 gram kokosmeel
Verwarm de kokosolie in een kleine steelpan tot het gesmolten is (niet te lang verwarmen, dan moet je straks langer wachten tot je kunt snoepen!). Klop de cacao en stevia erdoor en proef of het op smaak is. Roer de 125g pindakaas erdoorheen.

In een ovenschaal of stevige tupperwarebak roer je de pindakaas met de sojamelk, stevia en zout los met de (schone) garde. Roer dan het kokosmeel erdoor tot er een egaal deeg ontstaat. Verdeel dit netjes over de ovenschaal. Gebruik een klein rond glas als deegroller om het mooi plat te maken.

Verdeel de chocotopping over het pindakaasdeeg en plaats de schaal vervolgens op een koele plek zodat de chocola kan stollen. Snij er vervolgens voorzichtig 8 plakken van en geniet!

Dit recept kost in totaal circa € 3,00, één reep kost € 0,38.

Noot:
* Het kan flink verschillen per merk pindakaas hoeveel koolhydraten erin zitten. Ik bestel zelf pure pindakaas met 10% koolhydraten bij een blauwe fitte webshop online.
* Met erwtenproteïne i.p.v. kokosmeel bevat 1 reep 5.4 g koolhydraten en 16.5 g eiwit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap