Vegan keto caesar salade met hennep parmesan

Afgelopen week heb ik voor het eerst groenten besteld via deStreekboer.nl. Ik probeer namelijk om in februari naar zero waste toe te werken, oftewel verpakkingsvrij boodschappen doen. De Streekboer werd mij aangeraden voor lokale groenten: je kunt eenvoudig via de website je bestelling doorgeven, die wordt op oogst woensdag opgehaald bij de boeren en tuinders in de regio, waarna je het op donderdag kunt ophalen bij een afhaalpunt in de wijk.

Klinkt allemaal super verantwoord, alleen bleek dat mijn bestelling in nog meer plastic zat dan Albert Heijn het zou hebben gedaan. Dat was dus een beetje een teleurstelling. De winterpostelein, mosterdblad en andere mysterieuze groenten smaken wel heel lekker, maar voortaan kan ik ze blijkbaar beter toch zelf gaan kopen op de streekmarkt, waar je het wel in je eigen katoenen zakjes kunt laten afwegen. Ik denk dus niet dat ik vaste klant wordt bij de Streekboer.

Hoe dan ook, bij mijn bestelling zat ook een pond boerenkool. Ik besloot er salade mee te maken, en zocht inspiratie in mijn bijbel favoriete kookboek Salad Samurai. Hoewel ik eigenlijk wel zin had in de gegrilde boerenkool die erin stond, kon ik dit recept voor Caesar salade veel beter tweaken tot een maaltijd waarin ik kon verwerken wat ik nog had liggen in de koelkast en fruitschaal. Dus de keuze was snel gemaakt!

Door de dressing te maken met hennepzaden i.pv. de cashewnoten die Terry aanraadt, zitten er een pak minder koolhydraten (en een pak meer eiwitten) in dit recept. Volgens Het Internet zit er vaak kip in Caesar salad, maar niemand die dat natuurlijk nog mist met deze rooktofu! Toen laatst alle Vivera in de aanbieding was voor €1 bij Coop, heb ik max veel ingeslagen. Ik ben namelijk dol op rooktofu! Het is perfect voor in (snelle) salades, want je hoeft er niks meer mee te doen: het heeft geen marinade of koekenpan meer nodig. Je kunt het ook prima gebruiken als vulling in (low carb) sushi, krokant frituren tot een soort van smoky chips of in blokjes door de soep doen - hmmm!

Terug naar de Caesar salade. Voor dit recept neem je het liefst boerenkool die nog aan de stengel zit, zodat je het zelf grof kunt snijden. Zakken voorgesneden boerenkool vind ik altijd te fijngesneden voor een salade. Maar als de tijdsnood hoog is, kan alles natuurlijk ;-)

Wist je dat dit recept 118% van je calciumbehoefte en 62% van je ijzerbehoefte bevat? Scroll maar naar de voedingswaarden hier beneden, als je me niet gelooft. Cronometer vermeldt ook nog dat één portie salade meer dan 100% van de ADH magnesium bevat (hennepzaad rocks!) en bíjna alle aminozuren die je nodig hebt op een dag. Ik zeg: Dig in!

Ingrediënten voor 4 porties
Voor de hennep parmesan:
  • 1/2 cup hennepzaad
  • 3 el verse citroensap
  • 2 tl miso
  • 1 tl oregano
  • 1/4 tl zout
Voor de dressing:
  • 1/2 cup (80g) hennepzaad, minimaal 1 uur geweekt (kan overnacht)
  • 1 gegrilde rode paprika (uit pot)
  • 2 el verse citroensap
  • 1 el extra virgine olijfolie*
  • 1 teentje knoflook
  • 1 el mosterd
  • 2 tl miso
  • 1/2 cup (125 mL) water
  • Optioneel: 1 el chipotle peper, als je van pittig houdt
Voor de salade:
  • 500 g boerenkool, in hapklare stukjes gescheurd
  • 2 gegrilde rode paprika's, in stukjes
  • 200g rooktofu, in stukjes gesneden
  • 2 avocado's, in stukjes gesneden
  • 3 el kappertjes, in stukjes gesneden
Maak eerst de hennep parmesan. Verwarm de oven voor op 125 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Roer de citroensap met de miso, oregano en zout. Verspreid de hennepzaadjes over de bakplaat en roer het citroensapmengsel hier goed door. Bak ongeveer een half uurtje, terwijl je het 1 of 2 keer omschept. Serveer direct of bewaar in een luchtdichte pot.

Doe alle ingrediënten voor de dressing in de blender of staafmixerkom en pureer tot een egale dressing.

Doe alle overige salade ingrediënten in een kom, decoreer met de hennep parmesan en verdeel de dressing erover. 

Dit recept kost ongeveer €7 in totaal, dus €1,75 per portie. (met rooktofu uit de aanbieding)

Noot:
* Als je - net als ik - de salade gedurende 4 dagen als lunch wilt eten, bewaar dan de groenten, tofu, dressing en parmesan apart van elkaar en meng op het laatste moment (of 's ochtends voor je vertrekt).
* Voor een sojavrije versie laat je de tofu weg. Je kunt eventueel meer hennep parmesan of avocado toevoegen.
* Laat de olie weg voor een whole foods, plant-based salade.
* Wil je dit gerecht helemaal low budget maken? Laat dan 1 avocado's weg, of laat ze beide weg en voeg meer hennep parmesan toe. Zaden zijn een veel goedkopere vetbron dan avocado - zelfs hennepzaad!
* Als de boerenkool weer tijdelijk is uitgestorven in alle Nederlandse winkels (snik), kun je deze salade ook prima maken met andere bladgroenten. Probeer bijvoorbeeld eens postelein of andijvie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen