Tricolore vegan keto avocado ijsjes!

Soms denk je dat je iets helemaal zelf verzint, en dan blijken er al allerlei recepten voor te bestaan op het internet - Nederlandstalige recepten zelfs! Ik heb duidelijk de avocado-ijsjestrend gemist. Of moet ie nog beginnen?

Ik vond het zelf in elk geval best een revolutionair idee. Gedurende mijn noodgedwongen blogpauze (ik zat zonder camera, door kapotte telefoon) maakte ik tijdens een hittegolf 2 maanden geleden al eens heerlijk romige ijsjes met kokosmelk en pindakaas. Dus waarom niet met avocado?

Om er toch een creatief tintje aan te geven, besloot ik om dan maar meteen meerdere soorten avocado-ijsjes te maken. Dat ging niet zonder slag of stoot, want ik moest eerst op zoek naar mijn ijsvormen. Van de winter had ik speciaal een setje van 4 gekocht bij Ikea, maar die liggen in onze gedeelde keuken. Althans, dat dacht ik - ik kon er maar 3 vinden. Begrijp me niet verkeerd, ik hou van samenwonen met huisgenoten en moet er niet aan denken om ooit in m'n eentje in een huis te zitten, maar als je precies op een vrije dag nou net graag een nieuw ijsrecept wilt ontwikkelen.... dan kun je natuurlijk reuze geïrriteerd raken.

Ik besloot echter om mijn plan bij te stellen. Dan maar 3 ijsjes maken. Ik had eigenlijk toch geen inspiratie/ingrediënten voor een 4e smaak, dus nu zijn het 3 kleuren avocado ijsjes geworden. Tricolore dus. Best mooi toch?

Deze ijsjes zijn niet light, ze zijn gewoon low carb, high fat. Voor light ijsjes kun je beter wat suikervrije limonadesiroop maken en invriezen ;-) Deze ijsjes zijn een stuk lekkerder!



Voor 3 ijsjes heb je nodig:
Voor 1 limoenijsje:
  • Sap van 1/2 limoen (1 el)
 Voor 1 frambozenijsje:
  •  8 frambozen
Voor 1 chocolade ijsje:
  • 1 el cacaopoeder
  • snuf zout
Pureer het vruchtvlees van de avocado met de kokosmelk en stevia fijn. Als je drie verschillende maakt, zet je nu 2/3e van het ijsmengsel in een bakje apart. [Het is handig om even op te meten hoeveel volume er in je ijsvormen gaat! Bij mij bleek dit 1/3e cup per ijsje, dan weet je precies hoeveel je apart moet zetten].

Voor elke ijssoort pureer je de benodigdheden door het avocadomengsel. Vul een ijsjesvorm ermee, leg in de vriezer, spoel de staafmixer + kom even schoon, en herhaal met de andere ijssoorten.

Je moet wel even geduld hebben voor de ijsjes goed bevroren zijn, dat kan wel 3 uur duren.





 Dit recept kost €2,50 in totaal, ongeveer €0,83 per ijsje.

Noot:
  • Je kunt natuurlijk allerlei smaken aan het ijs geven. Wat dacht je van munt-limoen? Of aardbei-basilicum? Ik ben benieuwd wat voor smaken jij verzint!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen