Vegan keto courgette crumble

Eerder deelde ik al een recept voor een overheerlijke vegan keto rabarber crumble. Maar wat doe je als de rabarber niet meer in het seizoen is? Zelfs al zou je alleen maar bessen gebruiken, één van de suikerarmste fruitsoorten, dan nog heb je al snel een overload aan koolhydraten in een crumble.

Gelukkig barst het internet van de creatieve (hobby)koks, en zo vond ik dit recept voor een appel crumble, maar dan met courgette in plaats van appel. Klinkt interessant hè? Ik was meteen gefascineerd door dit creatieve idee. Toen ik de gele courgettes in de winkel zag liggen, wist ik het meteen: tijd om uit te proberen!

Het oorspronkelijke recept gebruikt amandelmeel en pecannoten. Omdat ik een vriendin op te logeren kreeg die zeer allergisch is voor noten, zocht ik naar alternatieven om dit te vervangen. Ik moest  direct aan Liz van Meatfree Keto denken; dé koningin van vegan keto bakken zónder amandelmeel, omdat zij ook allergisch is!

Liz reageerde suuuper enthousiast op mijn mailtje en gaf me diverse suggesties. En dat niet alleen, ze bood me ook nog aan of ik een review wou schrijven van haar nieuwe boek Vegan Keto dat in de herfst uitkomt! Maar natuurlijk! Ze is op dit moment nog hard mee bezig met de laatste bewerkingen, maar zodra ik het boek heb zal ik hier een recensie plaatsen.

Goed, terug naar de crumble. Je kunt dus verschillende koolhydraatarme meelsoorten gebruiken. Zelf was ik aangenaam verrast door de zonnebloempitten door de kruimellaag, het was lekkerder dan ik dacht! Ik ben benieuwd wat voor versie jij gaat maken, laat je het weten in een reactie?




Voor 1 crumble (6 porties) heb je nodig:
Voor de courgettelaag:
  • 1 (gele) courgette (ca. 200g)
  • 3 el citroensap
  • 1 tl (kaneel)stevia
  • 1 tl kaneel
  • 1/2 tl nootmuskaat
  • 1/2 tl gemalen gember
  • 2 el gemalen (blond) lijnzaad 
Voor de kruimellaag:
  • 3/4 cup (75g) sojameel 
  • 1/2 cup (70g) zonnebloempitten
  • 1 tl kaneel 
  • 1 tl vanille stevia 
  • 1/4 tl zout 
  • 1/4 cup (55g) neutrale kokosolie, of margarine 
Verwarm de oven voor op 160 graden.

Schil de courgette, snijd in de lengte doormidden en snijd in zeer dunne plakjes. Doe dit in een ovenschaal. In een klein schaaltje meng je 1 el citroensap met de stevia en de specerijen. Als dit goed opgelost is roer je de overige 2 el citroensap erdoor. Meng dit met je handen door de courgetteschijven. Ten slotte roer je het lijnzaadmeel er nog door (met een vork, want dit plakt).

Neem een kleine mengkom en doe hier alle kruimelingrediënten in. Kneed zacht tot kruimels en verdeel dit over de courgette.

Bak de crumble in zo'n 40 minuten mooi bruin (aan de bovenkant) en gaar (de onderlaag). Serveer evt. met kokosslagroom en geniet!




Noot:
  • Oorspronkelijk was dit recept met amandelmeel, kokosmeel en pecannoten. Je kunt het sojameel dus vervangen door andere meelsoorten. Zelf wil ik nog eens experimenteren met een combi van amandelmeel en erwtenproteïnepoeder, en dan walnoten erdoor. Crumble deeg is vrij flexibel, dus experimenteer er gerust op los!
  • Als je deze crumble als ontbijt wilt eten, let er dan op dat er niet zoveel eiwit in zit per portie. Ik streef altijd naar 20g eiwit per maaltijd; met deze crumble zou ik later op de dag nog een lekker eiwitrijk gerecht maken met bv. seitan. Of maak er een feestje van en serveer er een choco-proteïne milkshake bij!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen