Vegan keto witte chocoladebonbons met hazelnoot

Witte chocola. Kan ik nog meer zeggen? Ik vond cacaoboter altijd veel te duur om speciaal te kopen, maar daar heb ik misschien een beetje spijt van. Bij mijn laatste bestelling bij de Notenshop bestelde ik het mee, omdat ik zo aan het minimum bestelbedrag kwam. Zodra het pakket bezorgd was, was het eerste wat ik deed de cacaoboter openen en proeven. Ik was zo benieuwd!

Ik legde een cacaoboter-druppel op m'n tong en YUM! Wat smaakt dat naar witte chocola! Al miste het wat zoetheid, ik kon helemaal begrijpen waarom mensen hier massaal mee aan het kokkerellen slaan.

Mijn eerste project was deze witte chocoladebonbons. In de keto wereld wordt vaak lyrisch gesproken over "fat bombs" - deze vetbommetjes zouden helpen met gewichtsverlies en wat al niet. Zelf ben ik helemaal geen fan van fat bombs. De reden is dat ze vaak grotendeels uit kokosolie bestaan. Als je het invoert in Cronometer, dan zie je: kokosolie heeft perfecte keto macro's, maar laat het (net als andere olie) nogal te wensen over als het op micronutriënten aankomt. Je lichaam heeft er dus maar weinig aan, en bovendien krijg je zo al snel te veel calorieën binnen. Terwijl het idee van ketogeen eten juist is, dat je je lichaam in een staat brengt waarin het de eigen vetvoorraad kan aanspreken om op te teren!

Dit proces zal echter niet lukken als je veel fat bombs eet, dan verwerkt je lichaam eerst die vetten. Om deze twee redenen spreek ik dus liever van bonbons, en zie dat als een speciale verwennerij die ik zeker niet dagelijks eet.

Goed, bonbons dus. Deze bonbons komen heeeel dicht in de buurt van witte chocola! Voor een echt pro recept zul je waarschijnlijk wat margarine en lecithine erdoor moeten verwerken, maar dit simpele recept stemt mijn witte chocolade cravings al helemaal tevreden. 


Voor 5 bonbons heb je nodig:
  • 4 el (35g) cacaoboter
  • 2 el kokosolie
  • 1 tl vanille stevia
  • Snufje zout
  • 2 el gehakte hazelnoot
Doe de cacaoboter en kokosolie in een steelpannetje en verwarm op het laagste vuur, totdat het net gesmolten is. Zet het vuur uit en roer de vanille stevia en zout erdoor.

Zet de bonbonvormpjes op een snijplank en verdeel de hazelnoten hierover. Verdeel vervolgens het cacaomengsel over de vormpjes. Zet in de vriezer en laat 30 minuten opstijven.

De bonbons smelten heel snel, dus je kunt ze het beste in de vriezer bewaren!




 Dit recept kost in totaal €1,70; da's €0,43 per bonbon.

Noot:
  • Voor een notenvrije versie laat je de hazelnoot weg (of vervang door hennepzaad). Je kunt natuurlijk ook andere nootsoorten gebruiken, zoals walnoot, amandel of paranoot.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen