Gebakken bloemkool rijst met seitan hamblokjes

Mmmmm, gebakken rijst! Als kind heb jij ongetwijfeld geleerd dat Chinees gebakken rijst "nasi goreng" heet - ik althans wel. Wie dit in zijn of haar hoofd heeft gehaald, is me nog steeds een groot raadsel. Nasi goreng is namelijk hartstikke Indonesisch, en een Chinees zal voor een groot raadsel staan wanneer je dit in China probeer te bestellen. Maar gebakken rijst, dat kennen ze - zoals in bijna elk Aziatisch land - weldegelijk! Zo, hebben we dat vertaalprobleem meteen even opgehelderd.

Rijst is natuurlijk verre van koolhydraatarm, maar zoals vaker komt bloemkool hierbij graag to the rescue. Ik had al meerdere recepten voor gebakken bloemkoolrijst voorbij zien komen, maar vond dit toch altijd wel spannend - bloemkool is immers geen rijst, zal dat wel lekker worden? Dit gerecht neemt alle twijfels weg! En het mooie is, dat het eigenlijk niet eens een recept voor bloemkoolrijst is, maar voor 'gewone' rijst.

Het originele recept is afkomstig uit één van de meest complete vegan kookboeken uit - the Superfun Times Vegan Holiday Cookbook. Als die naam nog geen mondvol is, dan zijn de recepten uit het boek dat wel ;-) Gedreven om meer vegan keto recepten te ontdekken, ben ik laatst eens met het boek gaan zitten om een lijst te maken van alle recepten die ketonizable zijn. Dat bleken er zó veel, dat ik maar liefst drie blaadjes nodig had (en ik schreef piepklein!). Super inspirerend!

Het eerste recept waar ik mee aan de slag ging, was deze gebakken rijst. Het idee om seitan tot hamblokjes om te toveren middels bietenrood, is ronduit geniaal. Als dit idee niet meteen tot aanschaf van dit kookboek stemt, dan weet ik niet wat je nog wel kan overtuigen ;-)

Saillant detail: ik dacht dat ik de maaltijd wel met stokjes zou kunnen eten. De techniek heb ik ooit geleerd op een tocht door de jungle van Noord-Thailand, waar simpelweg geen bestek was en we aten met bamboestokjes. Als dat lukt, moet gebakken rijst ook wel lukken toch? Mindful (lees: traag) at ik mijn kommetje leeg. Helemaal leeg! Ik was hartstikke trots op mijn stokjes skills, tot ik na het eten op stond en zag hoeveel bloemkoolrijst er stiekem op de grond was gevallen. Woepssss. Wil je de vloer schoonhouden, of liever gewoon het nieuwe seizoen van Orange is the New Black kijken tijdens het eten, pak er dan gerust een vork of lepel bij.


Voor 4 porties heb je nodig:
  • 1 kleine biet, in kleine blokjes
  • 200g basis seitan (bv. de helft van dit recept), in kleine blokjes
  • 1 tl liquid smoke
  • 1/4 tl zout
  • 3 el neutrale kokosolie
  • 250g champignons, in plakjes
  • 1 kleine rode ui, in blokjes
  • 1 teen knoflook
  • 800g bloemkoolrijst (of rasp van 1 bloemkool)
  • 2 tl kerriepoeder
  • 1/2 tl zout
  • 1/4 tl chilipoeder
  • 2 el tamari
  • 1 el limoensap
  • 1 cup (145g) gebranden gezouten pinda's, fijngehakt
Voor de 'ham'blokjes: Doe de biet met 1 cup (250mL) water in een klein steelpannetje en breng aan de kook. Laat 10 minuten zachtjes borrelen en giet het vocht dan af- let op: bewaar het vocht, daar gaat het hier om! De biet kan weg, maar meng het rode vocht met de seitan en de liquid smoke. Laat 10 minuten intrekken en giet dan af.

Bak de 'ham'blokjes: verhit 1 el kokosolie in de wok en bak hierin de hamblokjes aan alle kanten een beetje aan, ongeveer 5 minuten.

Bak de champignons: verhit nog eens 1 el kokosolie in de wok, en bak de champignons tot ze goed gaar zijn.

Maak nu de rijst! verhit de laatste 1 el kokosolie en fruit de ui enkele minuten. Tijdens de laatste 30 seconden pers je de knoflook er boven uit. Voeg dan de bloemkoolrijst, kerrie, zout, chilipoeder, tamari en limoensap toe en roerbak deze, terwijl je af en toe omschept. De bloemkoolrijst is binnen 5  minuten klaar, bak deze niet te lang!

Voeg vlak voor serveren de seitan en champignons toe, en bestrooi dan met de pinda's. Durf jij het aan om met stokjes te eten?



Noot:
  • Voor een pindavrije versie kun je de pinda's weglaten, of vervangen door (meegewokte) zonnebloempitten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen