Vegan keto protein power brownies

Hiep hoi, ik ben voor het eerst sinds lange tijd aan het bakken geslagen. En hoe! Afgelopen weekend maakte ik Martine's citroen-maanzaad muffins, carrot cake muffins (hoe is dat een woord?) en zelfs walnootbrownies mét chocolade ganache. Dit alles was eigenlijk vooral omdat ik een netje citroenen en een familiezak walnoten in de voorraadkast vond, die hoognodig aan consumptie toe waren. Wat een straf! Deze brownies vond ik zo'n gouden ontdekking, dat ik speciaal mijn blog weer eens afgestoft heb om ze het recept te delen.

Het grote voordeel van dit brownierecept is dat het glutenvrij is. Nou heb ik zelf een goede band met gluten, maar een vriendin van mij moet ze helaas mijden en ze wordt ook nog geopereerd deze week. Dubbel leed dus! Gelukkig kan ik haar leed wat verzachten met dit traditionele comfort food.

Alle kudo's voor het ontwikkelen van dit recept gaan naar Liz van Meatfree Keto. Bakheldin van het vegan keto-universum! Het klinkt wat gek, maar de basis van dit recept is pindakaas en proteïnepoeder. Girl say what?! Ik was vrij sceptisch toen ik dit zag, maar ik vind dit echt één van haar betere recepten.

Voor het proteïnepoeder kun je kiezen wat je in huis hebt. Ik heb altijd erwtenproteïne in huis, vanwege het voedingswaardeprofiel - het is hoog in lysine, wat je anders weinig binnenkrijgt als je vegan ketogeen eet. Oh enne, voor baksels als deze kun je het best een vast zoetmiddel gebruiken. Ik ben groot fan van erythritol: het heeft geen bijsmaak en en valt je buik niet aan. Ik bestel het bij Body & Fit, maar ben benieuwd waar jij je zoetmiddel vandaan haalt! Tips zijn altijd welkom natuurlijk. :-)



Ingrediënten voor 15 brownies:
  • 2 cups (500mL) heet water
  • 1/2 cup (125) pindakaas
  • 1/2 cup (90g) erythritol/sukrin / vast zoetmiddel
  • 90 gram proteïnepoeder
  • 40g cacaopoeder
  • 2 el kokosmeel
  • 1 el bakpoeder

  • 50g gebroken walnoten of pecannoten (optioneel)
Voor de chocoladeganache
  • 6 el sojamelk 
  • 70g erythritol
  • 150g 99% chocolade (Lindt)
Bereiding van de brownies:
Verwarm de oven voor op 175g en vet een rechthoekige bakvorm in met wat margarine. Klop in een grote mengkom de pindakaas met zoetmiddel los in het hete water, tot het een egale emulsie is. In een kleine kom meng je de droge ingrediënten. Zorg ervoor dat alle klontjes eruit zijn! Roer de droge ingrediënten door de natte. Als dit een egaal beslag is, roer je de walnoten erdoor.

Zet de brownies onderin de oven en bak 40-60 minuten, afhankelijk van je oven. (Ik heb de deksel na 40 minuten afgedekt met aluminiumfolie.) Prik met een satéprikker om te kijken of ze gaar zijn.

Laat de brownies volledig afkoelen (ja, moeilijk!), tenminste 3 uur.

Bereiding van de ganache:
Verwarm de sojamelk met de zoetstof in een steelpan tot deze goed heet is. Hou de steelpan op een minivuurtje terwijl je de chocola in kleine brokken erdoor roert. (Let op, zodra je begint te ruiken dat de chocola aanbrandt, haal je meteen de pan van het vuur!)

Verspreid de ganache over de brownies en laat een uur opstijven. Of niet ;-)

Je kunt de brownies invriezen, om als protein bar te eten en iedereen in je buurt jaloers te maken met je gezonde dieet. Nom nom! Als je ze liever zonder ganache maakt omdat dat praktischer meenemen is, vind je onderaan deze post de voedingswaarden voor enkel de brownies.


Tip: Om het helemaal af te maken, serveer je de brownies met een flinke dot vegan keto slagroom. Daarvoor neem je deze ongezoete slagroom van Leha Schlagfix (te koop bij de grotere Jumbo's en online webshops) en klop deze op met wat zoetmiddel. Yum yum!

PS: Liever zonder ganache, omdat dat praktischer mee te nemen is? De voedingswaarden per portie zijn dan: 3g koolhydraten, 8g eiwit en 7g vet, goed voor 107 kcal.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen