Hoe hou je vegan keto betaalbaar?

High fat eten is duurder dan high carb eten. Aan de andere kant is het ook zo dat de afwezigheid van carb cravings natuurlijk een boel geld bespaart. Maar dat high fat foods duurder zijn, dat is een feit waar we mee moeten dealen. Onder de streep zul je niet goedkoper, en waarschijnlijk wel wat duurder uit zijn dan op een high carb diet. 

Ik ga je hier niet vertellen waarom dat een investering is in je gezondheid die zich terugbetaalt, of dat we allemaal veel te weinig % van ons inkomen aan voeding besteden, of blablabla. Nee, in deze post geef ik tips hoe je vegan keto betaalbaar kunt houden. Ik focus hierbij op de drie voedselgroepen die ik veel eet: 1) groenten, 2) vetbronnen en 3) eiwitbronnen.

Heb jij nog aanvullende tips? Post ze hieronder!


Gratis stockfoto met accounting, balpen, begroting

 

Groenten

Dit is echt een enorme open deur maar: ga naar de Lidl of naar de markt. Punt. Ik kijk elke zondag wat er komende week in de aanbieding is bij de Lidl en baseer daar mijn weekmenu op. Soms ga ik dan nog op diezelfde zondag even inslaan met de huidige aanbiedingen, soms eet ik mijn koelkast nog even leeg en sla ik op maandag in. 

Loop het vriesvak niet straal voorbij, hier vind je goed geprijsde sperziebonen en ook enkele gemaksproducten als bloemkool- en broccoli rijst (zelf maken is, uiteraard, wel goedkoper). Maaar - koop geen broccoli of bloemkool uit het vriesvak, dit is een stuk duurder dan een stronk verse! Alhoewel, voor lange werkdagen is het dan wel weer heel makkelijk om zo'n zak open te kunnen trekken. Burger en een plemp mayo erbij, en you're good to go.

En dat is een mooi bruggetje naar de laatste groentetip: kijk eens naar een too good to go pakket van de Lidl. Via de app bestel je een groente- en fruitbox voor 3 euro voor de volgende dag, met producten die niet zo lang meer mooi zijn. Vaak bevat zo'n box wel voor 15 euro aan producten. Wel iemand zoeken voor de fruitjes natuurlijk ;-)


Vetbronnen

Zaden/noten

Zaden zijn de goedkoopste bron van vetten, dus: koop zaden, zaden, en doe er nog wat zaden bij. Koop ze in bulk, maar niet té veel, ze moeten wel vers blijven. Vooral zonnebloempitten zijn goed geprijsd en doen het goed in de granola, of in alle romige dressings en sausjes waarvoor doorgaans cashewnoten of amandelen in het recept staan. Lijnzaad is ook zo'n low budget superster. Denk ook aan pompoenpitten en hennepzaad. Deze zijn iets duurder, maar hebben weer een ander vitaminenprofiel. Afwisseling is key. Ik koop zaden online bij de Notenshop. Ik heb hier overigens geen belangen, ik vind het gewoon de fijnste keto friendly winkel.

Noten

Noten zijn duur. Er is één uitzondering, en dat is de pinda. Zowel omdat het geen noot is, als omdat deze wel heel goedkoop is. Ik eet vaak pinda's in de middag op werk, voordat ik ga trainen, en zet een schaaltje pinda's op tafel bij de borrel. Andere noten die ik graag snack zijn pistache en gerookte amandelen, maar jeetje, die zijn prijzig.
Kijk verder naar kiloverpakkingen van noten die je veel gebruikt, en kijk ook of je gebroken noten voor een goedkoper prijsje op de kop kunt tikken.

Olijven

Lekker hè, snacken met die stevige, verse olijven? Best prijzig, wel. Ik koop ze bij de Lidl en je vindt ze vast ook goed geprijsd bij de notenbar of Turkse winkel. Door gerechten gebruik ik prima olijven uit pot. Heerlijk laag geprijsd en wel zo gemakkelijk, voorgesneden.

Olie

Gebruik bij voorkeur olijfolie vanwege het goede omega 3 profiel en kokosolie omdat het zo mega veelzijdig is. Koop olie in een grote hoeveelheid als het in de aanbieding is, en bewaar op een donkere plek. 

Mayonaise

Ja, people, mayonaise. Het is geen whole food, maar het is wel een heel makkelijke manier om veel vetten binnen te krijgen, en vooral ook erg lekker bij veel gerechten. Maak hem zelf, dan weet je zeker dat er gezonde vetten in zitten (lees: olijfolie) en is ie bovendien véél goedkoper.

Kokosproducten

Ik noemde al kokosolie, maar kokos is sowieso een onmisbaar product voor een vegan keto dieet. Denk aan kokosvlokken of kokosrasp door de granola. Kokosrasp kan ook door je fatbombs, baksels, of bestrooid over curry's. Zorg dat je altijd een blik (of 2) volvette kokosmelk in huis hebt. Daarmee flans je makkelijk een snelle curry in elkaar of een high fat smoothie. Kokos is your friend.

Avocado's 

Deze ongelooflijk voedzame sneaky little bastards vreten zo je portemonnee leeg. Je kunt kijken of ze op de markt beter geprijsd zijn. Avocado wordt tegenwoordig ook vaak in het vriesvak verkocht, maar laat je niet foppen: dit is altijd duurder. Als avocado's in de aanbieding zijn, kun je er overigens best veel van inslaan en een tijd bewaren in de groentela.


Eiwitbronnen

Laat de drie protein amigo's tofu, tempeh, en seitan de basis eiwitbron in je maaltijd zijn, afgewisseld met vleesalternatieven uit de aanbieding.

Tofu

Steeds verrassend, altijd voordelig, zeg ik maar over tofu. Er gaat hier zeker een kilo tofu doorheen per week (klinkt heftig, zijn maar 2 pakjes ;-)): gemarineerd gebakken door de avondmaaltijd, in een tofu scramble, of in een tofu cream cheese. Koop het bij de toko! Het is best even houdbaar dus je hoeft er niet elke dag langs. Tofu kun je overigens ook goed invriezen, dan zuigt het marinade goed op (maar dan is het niet meer geschikt voor 'zachte' tofu gerechten zoals scramble.
Probeer ook eens rooktofu, stukkie duurder dan tofu maar goedkoper van vegan spekjes of roockworst.

Tempeh

Die neem je ook meteen mee als je bij de toko bent! Meer bite dan its brother tofu, en heerlijk in Aziatische gerechten.

Seitan

Ik word wel eens raar aangekeken als ik zeg dat ik seitan eet, maar ik kijk even raar terug als iemand zegt dat ie drumsticks eet (say what?). Nou bij deze: seitan is een eiwitbron op basis van gluten, waarmee je álles kan maken wat je wilt. For some reason is seitan niet zo populair in de supermarkt als z'n twee broers, terwijl gluten de basis vormen van vrijwel alle vleesalternatieven in de winkel. Je moet dus soms even zoeken om gluten te kopen, maar een kilo kost maar 5 euro en je maakt er veelzijdig veel dingen van, zoals worstjes, burger, wokstukjes, kipstuckjes, salami, gehakt - the sky is the limit. Of je zin om af te wassen.

Vleesalternatieven

En dan zijn er de dure zaken. Biiiig business. Roockworsten. Gehacktballen. Kipstuckjes. Hamburgers. Balletjes. Kleine worstjes. Grote worstjes. Hell, zelfs vegan tonyn is er tegenwoordig. Geweldige ontwikkelingen, die je heerlijk kunt eten met een flinke lik mayo in een sla wrap, maaaaar - die dingen zijn tering duur, zoals iedereen weet. Nou is het mooie: je hóeft ze niet te eten. En als ik high carb eet in het wielrenseizoen, doe ik dat ook heel weinig. Dan eet ik veel bonen. Maar als ik high fat eet, dan crave ik dikke burgers en worsten met vette mayo en sriracha. Sorry not sorry. Ik check dus elke week de aanbiedingen en fiets gerust om als er ergens een goede aanbieding is. Helaas is mijn vriesruimte beperkt, dus dan komt er wel eens een hamburgerweek voor.


Overige bespaartips

Er wordt je vaak van alles aangepraat, wat je allemaal nodig zou hebben. Zo zijn er de duur geprijsde keto sticks, om in je urine te checken of je in ketose bent, en sommigen gaan zelfs zo ver dat ze een breathalyzer of bloedmeter hiervoor kopen. Je reinste onzin. Je merkt dat je in ketose bent als je uren kan doorgaan zonder zeurend koolhydratenmonster in je buik, veel vocht verliest (helaas wat nachtelijk plassen in het begin, ja) en als je vette voeding begint te craven in plaats van suikers. Dit zie je op de weegschaal, en in het begin ervaar je misschien een keto breath - omdat je lichaam zich aan het aanpassen is aan de vetverbranding.

Andere dure zaken die je niet nodig hebt, zijn fancy dingen als dure zoetstoffen en speciale melen om mee te bakken. Natuurlijk is het lekker om een keertje, met je verjaardag bijvoorbeeld, een keto taart te kunnen bakken. Maar laat dit soort zoetigheid geen wekelijks onderdeel van je menu zijn - je houdt daarmee je zoete smaak in stand en eet minder voedzame producten, zoals die hierboven beschreven. Mijn persoonlijke strategie is om bij speciale gelegenheden wel een echte, suikerrijke taart te eten, en daarna weer lekker terug in het keto ritme. Dit omdat ik zo'n taart veel lekkerder vind, en het soms ook gewoon heerlijk is om weer even te genieten van dat soort dingen. Daarna zul je merken dat je het koolhydratenmonster weer hebt wakker geschud, en dan weet je weer waarom keto zo fijn is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen