Koreaans bibimbap met bloemkoolrijst

Al klinkt het volgens sommigen Vietnamees (kuch: mijn vriend), bibimbap is een Koreaans rijstgerecht. Eigenlijk hun variant op gebakken rijst, nasi goreng, biryani, pilaf, etc. Ik werd geïnspireerd door Martine's recept op Vegetus en heb er hier mijn eigen draai aan gegeven.

Je kunt alle soorten groenten of restjes groenten die je nog hebt hierbij serveren. Ik had nog bloemkool, dus ik maakte bloemkoolrijst. Dit is wel wat hoger in koolhydraten dan spinazie en champignons, natuurlijk. Ook legde ik 2 wortels in die ik nog had.

In dit gerecht zit flink wat gochujang verwerkt: een Koreaanse peperpasta. Zoals sambal oelek of sriracha. Het maakt de smaak van het gerecht

Al met al is dit recept hoger in koolhydraten dan een echte keto maaltijd. Ik eet dit na het sporten, als mijn insuline laag is en ketoongehalte hoog kan ik wel wat hebben. Dan kun je de calorieën die hierin zitten ook wel gebruiken ;-)
Je kunt ook de volgende tweaks doen om de koolhydraten te verlagen:

  • Vervang de zonnebloempitten door hennepzaad
  • Vervang de bloemkoolrijst door meer spinazie, champignon, en andere echt heel kh-arme groenten zoals bleekselderij en paksoi
  • Marineer de tempeh niet in gochujang pasta, maar in een gewone sojasaus marinade, evt met sriracha voor de pit 
  • Als je niet zo van pittig bent en minder of geen gochujang gebruikt (wel sad) dan gaan de carbs er hard af

Oké, genoeg tweak tips, time to roll!

Prep tips voor dit recept: 

  • Stoom en marineer de tempeh van te vore
  • Zet de zonnebloempitten of hennepzaad in de week
  • Leg de wortel vast in in azijn

 

Een donkere avondfoto.. oei oei..

 Voor 4 porties heb je nodig:

 Voor de tempeh marinade:

  • 2 el gochujang pasta
  • 2 el rijstazijn
  • 2 el zonnebloemolie
  • 2 el water
  • paar druppels naturel stevia

Snij de tempeh in blokjes en stoom een half uur. Meng marinade ingrediënten in tupperware en laat zo lang mogelijk de tempeh hierin marineren, terwijl je het af en toe goed doorschut (je kunt dit prima een avond van te voren in de koelkast zetten).
Verwarm de oven voor op 180 graden, bekleed een bakplaat met bakpapier, en bak de tempeh 30 minuten. Halverwege omdraaien.

Voor de gochujang saus:

  • 1/2 cup zonnebloempitten, geweekt
  • 1/2 cup water
  • 1/4 cup (4 el) gochujang pasta
  • 2 el zonnebloemolie
  • 1 tl knoflookpoeder
  • 1 tl zout

 Pureer alle ingrediënten met de staafmixer tot een gladde saus met pit.


Voor de veggies:

  • Bloemkoolrijst, 2 minuten gegaard in de magnetron, gemengd met wat sesamzaad
  • Spinazie gewokt met knoflook & sesamolie, en bestrooid met sesamzaadjes
  • Champignons gebakken in sesamolie en gestoofd in sojasaus
  • Ingelegde wortel (in natuur/rijstazijn, doe dit overdag al)
  • 2 avocado's, in blokjes

 

Maak het bord mooi op (essentieel natuurlijk!) en serveer de bibimbap, wellicht met een glaasje water om te blussen.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Okara Gehaktballetjes

Vegan keto "havermout" pap

Vegan keto Chocolade Pindakaasrepen